torsdag den 9. april 2009

Hvad er Skærtorsdag?

Fundet på wikipedia:
Skærtorsdag er torsdagen i den stille uge, dagen før langfredag i påsken. Ifølge Bibelen er det på denne dag Jesus indstifter nadveren og vaskede sine disciples fødder rene. Skær betyder rent. Jævnfør udtrykket skært kød.
Leonardo da Vinci's bud på hvordan det så ud under Nadverne for godt 2000 år siden.

Jeg synes påsken er en smuk højtid, og i sjæl og sind betyder den lige så meget for mig som julen! Desværre er der ret mange som ikke ved hvad højtiden egentlig betyder, og hvorfor vi holder påske. Det har jeg heller ikke altid gjort, men de senere år har det fanget min interesse... :)

Jeg vil gerne ønske jer alle en rigtig dejlig Skærtorsdag aften og dejlig påske... :)

3 kommentarer:

  1. Tak og i lige måde!
    Påsken betyder også rigtig meget for mig, og har altid gjort det. Og jeg synes egentlig, at man, uanset om det betyder noget for en eller ej, bør vide, hvorfor mange får en række fridage forærende :o)
    Jeg er vild med din påskebaggrund!

    SvarSlet
  2. Jeg har også sat mig lidt ind i det og jeg synes også man bør vide hvorfor man fejrer de forskellige helligdage. Skøn baggrund på bloggen! Rigtig god påske.

    SvarSlet
  3. ønt at jeg ikke er den eneste! :D Det ER vigtigt at vi ved hvorfor vi har en fridag! :)

    Emnet gav anledning til debat hos venner, det gav stof til eftertanke hos flere... :D

    SvarSlet

Har du noget på hjertet? :)